woensdag 28 oktober 2009

Fluweelzachte chocolade in eierdopjes


Jamie Oliver heeft een nieuw boek uitgebracht en voor mij is dat reden genoeg om mijn favoriete dessert van hem te maken. Uiteraard heb ik dit wel een heel klein beetje naar m'n eigen smaak aangepast. Maar ik hoefde er niet veel aan te veranderen (wat niet echt verassend is bij zo'n topkok haha!). Het komt uit z'n tweede kookboek, wat ik persoonlijk het beste boek van hem vind. Ik heb de helft van z'n boeken aangeschaft, en toen ben ik afgehaakt. Laten we het er op houden dat m'n boekenkast het anders had begeven. Het originele recept heet chocoladepotjes. Omdat ik geen idee heb hoe die koppierayt werkt heb ik hieronder maar het e.a. er bij gezet. Ik maak dit dessert trouwens vaak als ik visiste krijg. Als je het voor 2 personen maakt zou ik zeker de hoeveelheden halveren, tenzij je een echte chocaholic bent natuurlijk!!

Ingrediënten
- 250 ml houdbare slagroom of 200 ml en een scheut melk
- 200 g goede pure chocolade (70% cacao) voor de liefhebbers. Ik heb hem ook wel eens gemaakt met chocolade met een minder percentage en die smaakte ook zalig (die van de Aldi kwam goed uit de consumentengidstest!)
- 2 eidooiers
- 2 eetlepels cognac
- 10 g roomboter

Bereidingswijze
Verhit de room in een pan met dikke bodem tot hij bijna kookt. Zet dan de pan van het vuur, laat hem 1 minuut staan en meng daarna pas de in stukjes gebroken chocolade door de room. Roer tot de chocolade gesmolten en egaal met de room gemengd is. Klop nu de eidooiers en de cognac erdoor. Laat wat afkoelen en roer dan de boter erdoor tot een smeuïg geheel. Giet de gladde massa in eierdopjes (of kopjes of eenpersoonspotjes). P.S. Het kan gebeuren dat de chocolade lijkt te schiften als je de boter erdoor mengt terwijl de chocolade nog niet voldoende is afgekoeld. Als dat gebeurd moet je het mengsel gewoon nog wat verder laten afkoelen. Klop er dan wat koude melk door tot het mengsel weer een glad wordt.

De titel geeft al aan dat dit een fluweelzacht toetje is. Het is echter ook best machtig en vandaar dat ik ze in eierdopjes doe. Zo kun je er met meer mensen van genieten. Lekker is ook om er koekjes (naar keuze) in te steken om ze daarmee op te lepelen. Als je het te zwaar vind kun je er de eiwitten opgeklopt aan toevoegen, dan wordt het wel een totaal ander gerecht (chocolademousse) maar ook zeer smakelijk. Wees trouwens niet bang dat je de cognac zult proeven zoals je cognac kent, het geeft je chocola een mooie diepe volle smaak. In december kun je bij de AH dit toetje in glaasjes kopen. Die heb ik dus gelijk aangeschaft en die glaasjes gebruik ik nu met dit recept. Daar garneren ze het toetje met een soort vlokken van chocolade, ook heerlijk en feestelijk!

Het recept 'Jamie Oliver: chocolade potjes' is afkomstig uit het kookboek The Naked Chef is terug van Jamie Oliver. © Kosmos Uitgevers. Op www.iensrecepten.nl/recept/chefs/jamie-oliver-chocolade-potjes vind je het originele recept.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten