donderdag 29 oktober 2009

Makkelijk appelkruimeltoetje



Bijna iedereen kent wel de overheerlijke appelkruimeltaart. Ik vind die echt zalig en hij lukt me meestal ook goed. Wel trek ik hier altijd een een half uurtje op zondagmiddag (vooral een regenachtige) voor uit omdat het ook best wel een beetje werk is. Als je het eenmaal kent maak je het uit je hoofd en heb je het snel op tafel. Als ik visite heb tijdens deze donkere wintermaanden dan maak ik dit regelmatig als toetje. Supermakkelijk en de reacties zijn altijd goed! Ik maak dit wel na een licht hoofgerecht want het is (zoals vaak bij mij) best een beetje een machtig gerechtje.


Ingrediënten

Voor de inhoud
- halve appel per persoon
- handje rozijntjes per persoon (naar smaak) donker of lichte (naar keuze)
- flink wat kaneel
- suiker (basterd, bruine of riet naar keuze)

Voor het kruimeldeeg
- 50 gram boter
- 50 gram bloem
- 50 gram suiker

Bolletje vanilleijs per persoon

Bereidingswijze

Oven voorverwarmen op 200 °C. Wel de rozijnen. Appels schillen, klokhuis verwijderen en appels in stukjes snijden. In kom appel omscheppen met kaneel en suiker. Rozijntjes toevoegen. Appelstukjes over bodem van de schaaltjes verdelen. Ik gebruik altijd ronde schaaltjes met een inhoud van 150 ml. Maar als je andere (ovenbestendige) schaaltjes hebt kun je die ook gebruiken. Vet ze in met boter of olie. In kom bloem en suiker mengen. Boter in kleine blokjes snijden en op bloemmengsel leggen. Met koele handen ingrediënten snel tot kruimelig deeg kneden (dit gaat het makkelijkst door de boter met de vingertoppen door de droge ingrediënten te wrijven). Kruimeldeeg over appelstukjes strooien. Ovenschaal op rooster in midden van oven zetten en ca. 20 min. bakken tot appel zacht en kruimellaag goudbruin is.

Warm serveren met een bolletje vanilleijs (of kaneelijs) er bovenop (dat smelt heerlijk weg) en dan er snel van gaan smullen!!

Ben je geen ijsfan dan kan een vanillevla of vanillesaus er ook goed bij smaken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten