dinsdag 24 november 2009

Gehaktballen van de receptenfan





In het recept van het gourmetten zag je ze al staan maar ik bedacht me dat ik dit recept nog helemaal niet gelogd had! Ik zal jullie het hier dan maar snel geven. Ik geloof trouwens niet in de recepten met een ei, melk en met beschuit. Dat wordt hier thuis altijd een vreselijke plakboel en ik zal eerlijk bekennen dat ze gewoon dan mislukken! Die 3 ingrediënten zul je in dit recept dan ook niet vinden. Ik vind het ronduit geklooi met zo'n beschuit en dat glibberige ei. Zoals je weet houd ik van makkelijk en snel, en dat zijn deze balletjes dan ook!


Ingrediënten

- 500 gram rundergehakt
- 1 klein uitje gesnipperd
- 5 eetlepels kruidenpaneermeel van Haust
- peper en zout
- knoflook geperst of gedroogd voor de liefhebber

Bereidingswijze

Meng alle ingrediënten door elkaar en kneed er balletjes van ter grootte van een golfballetje. Je kunt ook oma's formaat gehaktballen maken, maar dan duurt het gewoon wat langer voor ze klaar zijn en met die kleintjes kunnen er lekker veel in je koekenpan en zijn ze snel gaar. Ook gaan je tafelgenoten niet discussiëren wie er de grootste mag opeten.

Wij eten hier thuis graag Hollandse pot. Gewoon gekookte aardappelen met groente en dan deze gehaktballetjes. Lekker vinden we bloemkool of verse spinazie. We maken er meestal lekker veel balletjes van zodat we de volgende dag het gehakt op brood kunnen eten of weer als avondeten maar dan met gebakken aardappels (handig als je de dag ervoor wat meer aardappels kookt) en stoomgroenten (van de Aldi) maar uiteraard kun je groenten naar keus nemen. Het is alleen zo dat die stoomgroenten binnen een paar minuten in de magnetron klaar zijn en je dus alleen de aardappeltjes hoeft te bakken. Lekker en snel.

Varieren kan, meng voor wat pittige balletjes wat sambal er doorheen. Chili con carne kruiden smaken er ook goed door.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten