donderdag 10 december 2009

Arretjescake, volgens oud recept


Ik heb familie uit het Noorden van het land en daar komt dit overheerlijke snoep/koekje al heel erg lang geleden vandaan. Als ik er een maak dan kan ik bijna niet wachten tot hij klaar is, dan in stukjes snijden en heerlijk bij een kopje thee. Het was vroeger zelfs zo erg dat ik de eieren gewoon maar door de suiker roerde en het dan allemaal door elkaar deed. Je proefde gewoon de suikerkristallen nog zitten, maar dat deerde me niets. Ik gebruikte geen vanille-essence of vanillesuiker had ik ook nog nooit van gehoord. Let trouwens wel op dat je de boter niet te lang in het steelpannetje laat smelten, dan wordt hij niet lekker van smaak. Uiteraard moet je goed roeren anders wordt het een klompige smurrie. Ik moest wel lachen om dit plaatje want er is geen sjieke manier om de cake te serveren, gewoon smullen van dit oer-hollandse lekkers!

Ingrediënten

- 1 ei
- 250 gram theebiscuitjes of mariakoekjes
- 50 gram cacao
- 250 gram margarine
- 250-300 gram witte basterdsuiker
- 1 zakje vanille suiker of een paar druppels vanille-essence

Bereidingswijze

Smelt de boter op een laag vuur in een steelpannetje en breek ondertussen de koekjes in klein stukjes. Ik deed het vroeger altijd met een theedoek en dan heel hard op je aanrecht slaan (leuk voor de kids). Bekleed een bakblik met huishoudfolie. Klop de suiker door de eieren en voeg de cacao toe, mix het geheel. Giet er de hete boter in en roer er snel de koekjes in kleine stukjes door en roer deze goed door zodat het suiker-cacaomengsel alle koek bedekt en je een donkere massa hebt. Giet het mengsel in het bakblik of in welke vorm je wil. Laat de arretjescake een nacht opstijven in de koelkast. Snijd de cake in kleine reepjes (maar dan blijf je snoepen) of rond deze tijd in kerstvormpjes. Je kunt ze ook gewoon in cakeplakken snijden maar maak ze dan iets dunner want het vult flink.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten