dinsdag 22 december 2009

Oliebollen


Nu we toch die kerstinkopen aan het doen zijn kan dit er ook gelijk wel bij: Oliebollen, volgens mij bak je die maar 1x in je leven of voor de rest van je leven. Het jaar erna denk je, ik ga ze gewoon kopen maar als je een goed recept hebt gevonden en niet al te gestresst bent op oudjaarsavond en af en toe ook wel eens een luchtje wil scheppen (meeste mensen hebben de frituurpan in de schuur staan!) met al die drukte in je huis. Dan zijn oliebollen dus een goed excuus. En vergeet ook niet dat je bestand moet zijn tegen die lucht. Ik ben eigenlijk niet bestand tegen alles met frituren, vreselijk.
Ik kan maar 1 tip geven; begin op tijd. Je beslag moet rijzen en de rozijnen moeten daarvoor geweld zijn. Kleine dingen, maar wel belangrijk.
Ingrediënten

- 1,5 liter water met 10 ijsblokjes
- 2100 gram bloem
- 400 gram rozijnen
- 400 gram krenten
- 80 gram gist
- sap van 2 citroenen en de rasp
- 1 ei
- 44 gram zout.

Bereidingswijze

Was de krenten en rozijnen. Wel ze ruim voordat je gaat beginnen in lauw water. Meng het water, gist, citroenrasp en ei. Laat de krenten en rozijnen voor het maken van het beslag uitlekken en droog ze af in een schone doek. Laat de roomboter zacht worden. Meng de bloem met het zout. Water en gistmengsel toevoegen en maak er een mooi beslag van.Voeg de krenten en rozijnen toe. Laat het beslag op een warme plek een uur rijzen. Maak met behulp van een ijslepel of twee eetlepels bolletjes beslag en bak deze in olie van ongeveer 190 graden.

Morgen geef ik je een recept voor appelbeignets, voor als je echt niet van visite houdt!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten