dinsdag 15 december 2009

Paddestoelenbouillon



Ik ben dol op bospaddenstoelenbouillon. Ik zal je het recept nog wel een keer geven, maar met de kerstdagen wil ik dus niet al mijn tijd aan de soep besteden. Zo rond de feestdagen hebben ze altijd wel een doosje gemengde paddenstoelen bij de supermarkt, die gebruik ik dan voor dit soepje.

Ik durf zelfs nog wel een soepje bij de AH uit te zoeken. Dit jaar hadden ze hele leuke amuseglaasjes met soep. Daar zat een klein potje bij met een paprika-tomaat roomsoepje, zalig! Ik geef mijn gasten ook niet teveel soep. Serveren in een klein glaasje is dus leuk. De paddenstoelenbouillon gaat in mini-soepkopjes. Gewoon een leuk tussengerechtje.

Ingredienten

- 200 gram verse (of gedroogde) paddestoelen
- 1,25 liter gevogelte bouillon
- 1 el verse bieslook
- peper
- zout

- Port of Madeira

Bereidingswijze
Maak de paddestoelen schoon en ontsteel ze en snijdt ze in stukjes. Verwarm de gevogeltebouillon. Fruit in een koekenpan met een beetje olie de paddestoelen licht aan. Breng de soep op smaak met een scheutje port of Madeira. Garneren met de fijngeknipte bieslook.
Als je gedroogde paddenstoelen gebruikt week ze dan een half uur in heet water of in wat bouillon.

De variant met room of de tomatencrémesoep smaakt natuurlijk ook goed als tussengerecht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten