zondag 2 mei 2010

Aspergesoep


Met dit recept heb ik in het verleden vaak ruzie gemaakt. Alhoewel het supersimpel is, lukte me het gewoon niet altijd. Ik heb geen idee waar het aan lag (als jij het weet hoor ik het graag!) maar ik gebruikte altijd dit recept. De soep is trouwens gemakkelijk in te vriezen zodat je er nog langer van kunt genieten.

Ingrediënten

- 30 gram boter
- 3 eetlepels bloem
- bouillonblokje
- vocht van asperges + enkele gekookte asperges
- blokje groentenbouillon

Bereidingswijze

Kook je asperges volgens dit recept http://receptenfan.blogspot.com/2010/05/asperges-nu-eten.html gooi het kookwater niet weg en bewaar de schillen en de afgebroken uiteinden van de asperges. Houd een paar asperges apart na het koken (wellicht de dubbele hoeveelheid nemen van het vorige recept) en snijd die in stukjes. Voeg de schillen en uiteinden toe en kook deze mee totdat ze gaar zijn, haal dan de schillen en stukjes er weer uit. Maak je roux zoals je het gewend bent. Laat de boter smelten en voeg de bloem toe, laat deze zweten en voeg koud water toe totdat je een mooi wit en egaal mengsel hebt, je roux is klaar. Meng het vocht door de roux en voeg een groentenbouillonblokje toe. Nog even doorwarmen en in borden schenken. Als je wil kun je nog een scheutje room toevoegen. Voeg de stukjes asperges weer toe en serveer je soep.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten